Příklady herních cvičení
1. Cvičení
Popis provedení: Žáci hrají na honěnou, honiči mají v rukou míč. Baba se předává dotykem míče, ale honič nesmí po honěném míč hodit. Hra je průpravou pro držení míče.
Pomůcky: 1 míč na 6-10 žáků
Útvar: Volně na ploše
Zdroj: Mužík, V. & Nováček, V. (1993). Nehrajeme jen vybíjenou. Olomouc: Hanex.
2. Cvičení
Popis provedení: Dvě stejně početná družstva barevně odlišená spolu soutěží o počet přihrávek. První družstvo si rychle přihrává, druhé se snaží přihrávkám zabránit a získat míč. Žádný hráč se nesmí s míčem v rukou pohybovat z místa. Učitel počítá počet přihrávek. V okamžiku, kdy soupeř získá míč, hru přeruší a oznámí počet přihrávek. Poté si přihrává druhé družstvo.
Obměna: Hraje se bez přerušení a na čas, obě družstva si sčítají počet přihrávek
Pomůcky: 1 míč
Útvar: 2 družstva volně na ploše
Zdroj: Mužík, V. & Nováček, V. (1993). Nehrajeme jen vybíjenou. Olomouc: Hanex.
3. Cvičení
Popis provedení: Žáky rozdělíme do dvou početně i výkonnostně stejných družstev. Každé družstvo stojí na polovině herní plochy a má stejný počet míčů. Na signál učitele odhazují hráči všechny míče na stranu soupeře tak, aby na jejich polovině bylo co nejméně míčů. Učitel za určitou dobu zastaví hru jasným signálem. V tuto chvíli žáci zkamení, míče dokončí pohyb. Učitel spočítá míče. Družstvo, na jehož straně je méně míčů, je družstvem vítězným.
Pomůcky: Větší počet míčů
Útvar: 2 družstva proti sobě
Zdroj: Mužík, V. & Nováček, V. (1993). Nehrajeme jen vybíjenou. Olomouc: Hanex.
4. Cvičení
Popis provedení: Žáci utvoří kruh a jeden z nich zaujme místo uprostřed kruhu. Žáci na obvodu si libovolně přihrávají. Úkolem žáka uprostřed, který se pohybuje uvnitř kruhu, je míč zachytit, nebo se ho dotknout. Pokud se to žákovi uprostřed podaří, vystřídá jeho místo žák, od kterého byl míč hozen. Žák ze středu zaujímá místo žáka s neúspěšnou přihrávkou.
Pomůcky: 1 míč
Útvar: Žáci v kruhu
Zdroj: Tůma, M., Tkadlec, J., & Schicker, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.

5. Cvičení
Popis provedení: Na hřišti jsou v odpovídající vzdálenosti umístěny proti sobě dvě branky. V každé je jeden brankář, zbývající žáci jsou připraveni v zástupu vedle branky. Brankář jednoho družstva má míč a na signál střílí na druhou branku z vyznačené vzdálenosti. Soupeřící brankář (bez ohledu na to, zda míč chytil nebo ne) bere míč a střílí na branku. Vítězí družstvo, které po vystřídání všech žáků v brance dosáhlo většího počtu branek.
Pomůcky: 1 míč
Útvar: Žáci v zástupu
Zdroj: Tůma, M., Tkadlec, J., & Schicker, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.
6. Cvičení
Popis provedení: Na tuto hru je potřeba sudý počet žáků. Žáci jsou předem rozděleni na jedničky a dvojky. Utvoří kruh tak, aby stáli čelem dovnitř. Žák označen číslem "jedna" stojí mezi žáky s označením číslo "dva". Zvolený žák s číslem "jedna" a naproti žák s číslem "dva" mají míč. Úkolem je přihrávat svým spolužákům se stejným označením a to co nejrychleji. Tak, aby v přihrávání předběhli druhé družstvo. Přihrávky probíhají ve směru hodinových ručiček. Po jejich předběhnutí družstvo vítězí.
Pomůcky: 2 míče
Útvar: Žáci v kruhu
Zdroj: Tůma, M., Tkadlec, J., & Schicker, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.

7. Cvičení
Popis provedení: Předem jsou zvoleni hráči, kteří mají babu. Ty je možné odlišit barevným dresem, který drží v ruce. V hřišti jsou k dispozici 2-3 míče, dle potřeby a počtu žáků. Míče chrání žáky před předáním "baby". Mohou si je tedy libovolně nahrávat, dle potřeby a být tak chráněni. Pokud se k nim nedostane míč včas, je jim předána "baba" a také i barevný dres.
Pomůcky: 1 -3 míče
Útvar: Žáci volně v poli
Zdroj: Tůma, M., Tkadlec, J., & Schicker, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.
8. Cvičení
Popis provedení: Žáci utvoří kruh a stojí čelem dovnitř. Uprostřed něj se nachází "jelen". Žáci na obvodu si libovolně míč přihrávají a snaží se "jelena" trefit. Střely jsou směřovány od pasu níž. Pokud "jelena" hráč nezasáhne, stává se "jelenem" on sám a zaujme jeho místo uprostřed. Původní jelen zaujímá místo žáka, jehož střela nebyla úspěšná.
Pomůcky: 1 míč
Útvar: Žáci v kruhu
Zdroj: Tůma, M., Tkadlec, J., & Schicker, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.
9. Cvičení
Popis provedení: Úkolem žáků ve dvojici je dostat se pomocí přihrávek z jedné strany tělocvičny na druhou. V průběhu přesunu jim vybraní žáci brání v úspěšném překonání vzdálenosti. Během přihrávek se smí pohybovat pouze žák, který nedrží míč.
Obměna: Počet obránců lze navyšovat
Pomůcky: 1 míč
Útvar: Žáci naproti sobě
Zdroj: Mužík, V. & Nováček, V. (1993). Nehrajeme jen vybíjenou. Olomouc: Hanex.

10. Cvičení
Popis provedení: Žáci jsou rozděleni na přibližně stejně silná družstva. Ta jsou rozmístěna podél čáry, jež ohraničuje jejich část hřiště. Uprostřed hrací plochy je umístěn plný míč. Úkolem družstev je trefovat plný míč tak, aby se posunul za vyznačené čáry vítězství, tedy na stranu soupeře. Vítězí to družstvo, které jako první dostane svými přesnými trefami míč za soupeřovu čáru vítězství. K házení žáci využívají všechny dostupné míče. V případě, že žák přešlápne čáru, ohraničující jeho hrací pole, je připsán bod na stranu soupeře.
Pomůcky: Větší počet míčů
Útvar: Žáci naproti sobě
Zdroj: Tůma, M., Tkadlec, J., & Schicker, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.

11. Cvičení
Popis provedení: Každé družstvo má před sebou lavičku, na které jsou umístěny kužely. Na protější straně stojí nastoupené družstvo soupeře se svou lavičkou. Úkolem žáků je trefit co nejvíce kuželů a srazit je na zem. Vítězí to družstvo, které zasáhlo všechny kužely a ty spadly z lavičky.
Obměna: Lavička může být umístěna uprostřed hřiště a úkolem žáků bude trefit kužel tak, aby spadl na stranu soupeře. Vítězí družstvo, které má na své straně méně sražených kuželů.
Pomůcky: Větší počet míčů
Útvar: Žáci naproti sobě
Zdroj: Tůma, M., Tkadlec, J., & Schicker, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada.
12. Cvičení
Popis provedení: Dvojice žáků si přihrává míč libovolným způsobem. Třetí žák se snaží přihrávku zachytit, či přerušit. V případě, že se mu podaří přihrávku tečovat, zaujímá místo spolužáka, jehož přihrávka nebyla úspěšná.
Pomůcky: 1 míč
Útvar: Žáci naproti sobě
Zdroj: Mužík, V. & Nováček, V. (1993). Nehrajeme jen vybíjenou. Olomouc: Hanex.

13. Cvičení
Popis provedení: Všichni žáci musí driblovat a během toho určený žák (opět může být barevně odlišen) předává babu ostatním. Žáci nesmí dribling přerušit.
Pomůcky: 1 míč pro každého
Útvar: Žáci volně v poli
Zdroj: Tůma, M., & Tkadlec, J. (2002). Házená: Herní trénink, Kondiční trénink, průpravná a herní cvičení. Praha: Grada